אנדומטריוזיס ופוריות

מהי אנדומטריוזיס? כיצד היא משפיעה על הפוריות ואיך ניגשים לטיפולי פוריות כשיש אנדומטריוזיס ברקע? קראו בכתבה הבאה

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית נפוצה, שעלולה לגרום לכאבים כרוניים, לקשיי תפקוד ולפגיעה פוריות. המחלה פוקדת בעיקר נשים בתקופת הפוריות – בגילי 20-40. על פי ההערכות, כ-10% מהנשים בגילים אלו סובלים מהמחלה, בעוצמות משתנות.

אנדומטריוזיס מתרחשת כאשר תאים הדומים לתאי רירית הרחם ברקמה שמצפה את הרחם מבפנים – גדלים מחוץ לרחם, באזורים כגון החצוצרות והשחלות, בחלל הבטן, באגן ואף באזורים מרוחקים יותר.

תסמיני אנדומטריוזיס

למחלה מספר תסמינים נפוצים: כאבי מחזור קשים מהרגיל – לפני שמתחיל הדימום החודשי ובמהלכו – שעלולים להקרינן לגב התחתון ולרגליים, דימום וסתי רב או ארוך מהרגיל, כאבים בזמן ולאחר קיום יחסי מין, הפרעות בתפקוד מערכת העיכול, כאבים כרוניים באגן ועייפות כרונית.

חשוב לדעת שאין בהכרח הלימה בין חומרת התסמינים והכאב לבין חומרת המחלה ורמת ההתפשטות שלה.

אנדומטריוזיס הגורמים

הגורם למחלה אינו ודאי ולחוקרים יש מספר תיאורטיות והשערות. בין השאר, מערכת החיסון, משתנים סביבתיים וגנטיקה, קשורים על-פי ההערכות להופעת המחלה ולחומרת תסמיניה.

אבחון אנדומטריוזיס

אבחון המחלה נעשה לאחר שהמטופלת מתלוננת על תסמינים שמתאימים להופעתה. בהמשך, נהוג לבצע בדיקה גופנית מקיפה הכוללת אולטרסאונד גינקולוגי ולעתים גם MRI כדי להעריך את המצב. האבחנה הסופית נעשית בדרך כלל בהליך כירורגי בו מוחדר לחלל הבטן סיב אופטי קטן עם מצלמה שמאפשרת להעריך את מיקום הנגעים ואת חומרת המחלה. לעתים, תבוצע בדיקה פתולוגית בממצא. לאבחון מוקדם של המחלה יש משמעות רבה, והוא עשוי לסייע למנוע את התפשטותה ואת החמרתה.

אובחנת עם אונדומטריוזיס – מה עכשיו?

לאחר האבחון – ניתן לסייע בכמה מישורים:

א. טיפול תרופתי שנועד להקל על הכאבים או להפסיק את המחזור ובכך להקל על ההתמודדות.

ב. טיפול באמצעות שינויי תזונה ו/או רפואה משלימה שנועדו לסייע לגוף להתמודד עם המחלה.

ג. הליך כירורגי שמאפשר לעתים לטפל במחלה, להסיר נגעים, להפריד הידבקויות ולנייד את איברי האגן במידת הצורך.

ד. אני ממליץ לכל אחת עם חשד או אבחנה של אנדומטריוזיס, להיות במעקב של רופא מומחה או מרפאה המתמחה באנדומטריוזיס (המעקב זמין במרפאתי).

אנדומטריוזיס ופוריות

על פי ההערכות, כשליש עד מחצית מהנשים עם אנדומטריוזיס, סובלות מבעיות פוריות. כמו כן, ההערכה היא שבקרב מטופלות שמתקשות להרות, הסיכון לאנדומטריוזיס גבוה פי שש עד פי שמונה. הסיבות לכך אינן ידועות בוודאות – ומחקרים רבים עוסקים בכך. כיום יש כמה השערות:

א. נגעי אנדומטריוזיס באגן עלולים לגרום לסביבה דלקתית שפוגעת בסיכויי ההפריה הטבעיים ולפעמים להידבקויות באגן ולחסימה של אחת/שתי החצוצרות.

ב. ציסטה בשחלה (אנדומטריומה) עלולה לפגוע בזרימת הדם בתוך השחלה, וכן לפגוע באיכות ובהמשך ברזרבה השחלתית, ולצמצם את התגובה השחלתית לטיפולי פוריות.

ג. נזק משני שנגרם לרזרבה השחלתית לאחר ניתוחים להסרת ציסטות כאשר גם רקמת שחלת בריאה הצמודה לציסטה מוסרת בניתוח.

ד. פגיעה בתפקוד מערכת הרבייה/מערכת החיסון בשל הדלקתיות באזור.

ה. בעיה ברירית הרחם וביכולת הקליטה של הריון, שייתכן שמשמשת גם כגורם ראשוני להופעת אנדומטריוזיס.

חשוב שכל אישה שמתמודדת עם המחלה, או שיש לה חשד כי היא סובלת ממנה ומתכננת ללדת ילדים, תגיע לייעוץ אצל רופא פוריות. ככל שמתחילים לטפל בבעיה מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להתמודד איתה בהצלחה – באמצעות הכלים הרבים והיעילים העומדים לרשותנו.

ההחלטה כיצד לטפל בבעיית הפוריות, מושפעת מגורמים רבים ובהם הערכת הגורם לבעיה, חומרת המחלה, מועד האבחון, גיל האישה, רקע משפחתי ועוד. בהתאם לפרמטרים אלו, יש לבחור את הדרך הטובה ביותר להקל הן על מחלתה של האישה והן לסייע לה להיכנס להריון.

האני מאמין שלי

כאשר מגיעה אלי מטופלת שמתמודדת עם המחלה ומבקשת להיכנס להריון – אני מבצע הערכה יסודית של כל הפרמטרים שעלולים להפריע לתהליך הטיפול:
1. מדדי דלקת.
2. הפרעות מכאניות במסלול ההפריה הטבעי.
3. הרזרבה השחלתית.

לפני שניגשים לטיפול, חשוב להעריך את רוחב התפשטות האנדומטריוזיס אצל המטופלת כדי לבנות תוכנית טיפול קדימה, שתכלול גם את אספקט הפוריות (שימור פוריות, הריון ולידה) וגם טיפול בתסמיני הכאב שהאישה סובלת מהם. צריך להתחשב ולהתאים פרוטוקול שיאפשר טיפול ללא יצירת התלקחות של תסמיני הכאב במהלכו.

בבסיס כל הטיפולים שאני נותן – אני מאמין בהכנה מוקדמת של גוף האישה, על מנת שלפני שנגיע לפרוטוקול הטיפולי, נמקסם את תגובת הגוף לתוצאה מיטבית.

סיפור מהקליניקה:

א', בת 38, נשואה לבן זוג בריא, ללא הצלחה בהשגת הריון ספונטני. עברה ניתוח לכריתת ציסטה (אנדומטריומה) וגם תוארו נגעים שטחיים שיצרו סביבה דלקתית באגן. מלבד הגיל, הרזרבה השחלתית שלה הייתה ירודה עם AFC-5. במצב כזה קיבלה אישור להתחיל טיפול IVF ללא הזרעות.

התחלנו במשך חודש עם תוספי מזון נוגדי דלקת ואנטי-אוקסידנטים. בנוסף, פרוטוקול קדם טיפולי לדיכוי הדלקת האגנית ורחמית בשילוב עם מינונים בינוניים סביב 200 יחידות הורמונים, כאשר מראש המטרה הייתה להשיג שש-שמונה ביציות בלי לעורר את התהליך הדלקתי או כאבים במהלך הטיפול. הטיפול אכן עבר ללא תופעות לוואי, נשאבו שש ביציות והוחזרו שני עוברי יום שלוש בדרגה A. לשמחתנו המטופלת קיבלה בטא חיובית, והושג הריון תקין.

יש לך שאלות? התלבטויות? מעוניינת בפגישת יעוץ? אשמח לעמוד לרשותך. צרי עמי קשר בקישור הבא: https://did.li/ly7Hw