רזרבה שחלתית נמוכה

במהלך החיים כמות ואיכות הביציות הולכת ויורדת. הגיל הממוצע המדווח בספרות להתחלה של ה"ירידה החדה" הן בכמות הביציות והן באיכות שלהן הוא סביב גיל 37-38. כאשר אצל חלק מהנשים נקודת המפנה מתרחשת יותר מוקדם או מאוחר.

נשים עם רזרבה שחלתית נמוכה או עתודה שחלתית ירודה מתאפיינות בעיקר בקשיים בכניסה להריון ספונטני, ובתוצאות תת-אופטימליות בהפריה חוץ גופית. ישנן מספר "תוספי פוריות" אשר נבדקו במטרה לגרום לשיפור תוצאות הטיפולים, בין היתר: הורמון גדילה, DHEA, אספירין, סטרואידים ועוד. לצערנו,  עד כה, לא נמצא פרוטוקול טיפולי אחד שישפר באופן מהותי את התגובה השחלתית במטופלות אלו, דבר שפוגע באופן משמעותי בסיכוי שלהן להרות.

טיפולי IVF במצבים של רזרבה שחלתית ירודה הם אתגר בשביל כל רופא פריון. אחת האפשרויות היא לעבור טיפול IVA אשר יכול להביא לעליה בכמות הביציות שנוכל לשאוב ועל ידי כך לשפר את סיכויי ההצלחה להריון. במאמר מהשנה האחרונה דווח כי במטופלות עם רזרבה ירודה שעברו IVA היה שיעור של 25-30% הריונות (גבוה מאד יחסית לקבוצת מטופלות זו).מלבד IVA ניתן לשקול לבצע טיפול IVF בשיטה שונה ממה שניסית עד כה. היפנים מאמינים שההצלחה בכל אספקט בטיפולי פוריות תלוייה באיזון נכון. אני סבור (וגם זה מה שמראים המחקרים העדכניים בתחום) כי במקום לתת טיפולים עם מינונים גבוהים של הורמונים, יש להפעיל שיקול דעת ולתת טיפול מקדים בתקופה שקודמת להתחלת הגירוי על מנת להביא את השחלות והזקיקים למצב של איזון כדי שתהיה אפשרות "להגיב" לטיפול ההורמונלי. עד בישראל ראינו בכ50% מהמטופלות שיפור בכמות הביציות שנשאבו לעומת טיפולים קודמים בהם קיבלו מינונים גבוהים של 450 ואפילו 600 יחידות של הורמונים ובמקרה הטוב נשאבה ביצית אחת.

למה חשוב לאזן לפני הטיפול?

לצורך הבנה כללית, צריך להדגיש שכל ביצית, עוברת תהליך "התבגרות" ביולוגית בשחלה שלוקח איפשהו בין 120-240 יום במומצע ולפעמים יותר, יש להדגיש כי בטיפולי הIVF שגרתיים אנחנו "מתערבים" רק בשבועיים האחרונים של התהליך ולכן היכולת לגרום לשינוי אמיתי בתוצאות היא מוגבלת ביותר. מטרתה של פעולת הIN VITRO ACTIVATION או טיפולים לצורך איזון הורמונלי היא בשלבים המוקדמים של התפתחות הביצית, ולכן כאשר ההתערבות היא מוקדמת, יש יותר ביציות אשר מגיעות לשלב שבו הן יכולות להגיב לגירוי שחלתי ע"י תרופות כמו GONAL-F, מנופור. המסקנה היא שניתן "לעורר" את התפקוד השחלתי אפילו בנשים בגיל פריון מתקדם על ידי שפעול של זקיקים לא בשלים, ויצירת סביבה הורמונלית מאוזנת שבה הם יוכלו לגדול לשלב שבו ניתן לשאוב מהם ביצית בשלה.

Folliculogenesis from primordial to preovulatory stage

אחת מקבוצות המטופלות שיכולות לראות שיפור בתוצאות טיפולי IVF אחרי IN VITRO ACTIVATION הן נשים עם רזרבה שחלתית נמוכה. גם מטופלות שלא מתאימות לIVA יכולות לראות שיפור בתוצאות הטיפול בשיטת "טיפול מותאם אישית".

 

ניתן להשאיר פרטים בדף יצירת קשר על מנת לתאם ייעוץ פרטני.