שימור פוריות

עד לפני שנים לא רבות, נשים שביקשו להביא ילדים לעולם, נאלצו לתכנן את חייהן כך שיסיימו ללדת את ילדיהן במסגרת השנים ה"פוריות" שלהן. אולם כיום, שימור פוריות מאפשר לשנות את סדרי העולם, מעניק לנשים חופש רב יותר לתכנון חייהן אם כרווקות או במסגרת זוגיות, ומגדיל את השוויון בין נשים לבין גברים.

 

שימור פוריות הוא הליך רפואי שמאפשר לנשים ולזוגות להגדיל את סיכוייהם העתידיים להביא צאצאים לעולם מביציות האישה. במקרים אחרים, הסיבה היא חברתית. בשל העלייה בגיל הממוצע שבו נשים מביאות ילדים לעולם, יותר ויותר נשים מעוניינות לשמר ביציות בגיל צעיר, לצורך שימוש עתידי שיגדיל את סיכוייהן להביא ילדים מביציותיהן, בגיל מבוגר יותר.

 

מדוע יש צורך בשימור פוריות

 

כל אישה נולדת עם כ1-2 מיליון ביציות בשחלות. עם זאת, המאגר העצום הזה הולך ומתרוקן, כאשר סביב גיל 35 מתחילה להתרחש ירידה ניכרת הן בכמות, והן באיכות הביציות, המקטינה מאד את הסיכויים להריון ספונטני ככל שנוקפות השנים. כאשר האישה מחליטה להיכנס להריון אחרי גיל 35, ייתכן שכמות ואיכות הביציות כבר לא תהיה מספקת כדי להיכנס להריון ספונטני. בשלב הזה פונות רבות לטיפולי פוריות, הליך מורכב, שכרוך באתגרים רבים ולא תמיד מסתיים בהצלחה.

 

במקרים מסוימים, כמות ואיכות הביציות יורדת אף בגילים צעירים אף יותר. עד כמה התופעה נפוצה? מחקר עדכני שפורסם בעיתון הרפואי היוקרתי PloS One הציג נתונים מבדיקת דם בשם אנטימולריאן הורמון (AMH) שנותנת ערך שמרמז על כמות הביציות בשחלה. אצל כ1,000 סטודנטיות מתחת לגיל 30, שמנו כ5% מהנבדקות, נמצא ערך נמוך מאד המרמז על אי ספיקה שחלתית מתקרבת (מנופאוזה).

הנתונים הללו לא מפתיעים. מניסיוני, בישראל, אצל 10-20% מהנשים שמגיעות לייעוץ לקראת תהליך של שימור פוריות מסיבות חברתיות, נמצאה כי הרזרבה ירודה והן מופנות לתהליך של שימור פוריות מסיבה רפואית.

 

למי מתאים הליך שימור פוריות

 

שימור פוריות הוא הליך שמתאים כאמור למי שמתמודדת עם בעיה רפואית שעלולה לפגוע ברזרבה השחלתית שלה בעתיד, אם בשל מנופאוזה מוקדמת או בשל הליך רפואי עתידי דוגמת כימותרפיה. כמו כן, שימור פוריות עשוי להתאים לנשים ולזוגות שמתכננים לדחות את מועד הקמת המשפחה לגילים מאוחרים, או לכאלה שכבר יש להם ילדים ורוצים לשמור על אפשרות להריונות נוספים בעתיד.

 

איך מבוצע הליך שימור פוריות?

 

הליך שימור פוריות נמשך בדרך כלל בין 7-10 ימים, במהלכם מבוצעים גירוי שחלתי, בדיקות מעקב ואז ביום המתאים מתבצעת שאיבת הביציות על ידי מחט עדינה המולבשת על גבי מתמר אולטרסאונד (הזהה לזה בבדיקת רופא נשים). את פעולת שאיבת הביציות, שנמשכת כ-5-10 דקות, מבצעים בדרך כלל תחת הרדמה כללית. הביציות שנשאבו, מאוחסנות בחנקן נוזלי במעבדה (ללא מגבלה של זמן) עד שיוחלט להשתמש בהן. לאחר השאיבה, יתכנו דימום נרתיקי קל וכאבי בטן בדרגה קלה, ולכן ביום השאיבה מומלץ לקחת חופש מהעבודה.

 

אפשרות נוספת היא לבצע הקפאה של עוברים, באמצעות זרע של בן הזוג או של תורם זרע, שמפרה את הביציות שנשאבו.

 

מבחינה משפטית חשוב להדגיש כי שימוש בזרע של בן זוג, הופך את החזקה על עוברים לכזו השייכת לשני בני הזוג, ובמקרה של סירוב מצד האב בעתיד, לא ניתן יהיה להשתמש בעוברים.

 

הקפאת מנות זרע היא תהליך פשוט וזול, ניתן להגיע מספר פעמים למעבדת הזרע עם דגימה לאחר שלושה ימי התנזרות.

 

שימור פוריות כמה דברים שחשוב לדעת

 

שיעורי ההצלחה: ככל שגיל האישה עולה, כמות הביציות הנדרשת להבטחת הריון ולידה עולה גם כן. ככל ששומרים ביציות בגיל צעיר יותר, כך סיכויי ההצלחה להריון ולידה בעתיד גבוהים יותר. עד גיל 35, הקפאתן של 20 ביציות משמעותה הולדה של ילד אחד בהסתברות של כ90%. בגיל 37 נדרשת הקפאתן של 35 ביציות כדי להוליד ילד אחד בהסתברות זו.

 

עלויות הטיפול: שימור פוריות רפואי נכלל בסל הבריאות ללא השתתפות עצמית. לעומת זאת, שימור פוריות מסיבות חברתיות אינו כלול בסל הבריאות ומתבצע לרוב על חשבון המטופלת, עם השתתפות חלקית מצד קופות החולים והביטוחים הפרטיים.

 

הגבלת טיפולים: לפי החוק בישראל, הטיפול מוגבל לגילי 30-41 של האישה.

 

שימור פוריות Green fertility

 

להערכתי, בעולם המודרני המתפתח בקצב מסחרר, כדאי לעצור לרגע ולהגיע לייעוץ בנושא שימור פוריות, גם אם לא מתכננים לעשות זאת, כדי לקבל ייעוץ אישי שיעזור בתכנון העתיד המשפחתי. אם את או אתם מתעניינים בשימור פוריות, צוות Green fertility כאן למענך, על מנת להשיב על כל שאלה וללוות אותך יד ביד לאורך ההליך, למען השקט הנפשי והעתיד שלך.