דקה לפני תרומת ביצית –

כל מה שחשוב לדעת על IVA

IVA – In vitro activation, היא שיטה חדשה המאפשרת להפעיל ביציות רדומות בשחלות של נשים שנמצאות רגע לפני תרומת ביציות, ומסייעת לשפר את הסיכויים להיכנס להריון מביציות עצמוניות.

ידוע כי נשים נולדות עם כמות מסוימת של ביציות בשחלה, ואלו עומדות לרשות האישה במשך כל החיים, כאשר הכמות הולכת וקטנה עם הזמן. אצל נשים בריאות, גיל הפיריון נמשך עד גילי הארבעים, אך יש כאלו שנולדות עם משאבי ביציות קטן יותר או שקצב ״הידלדלות״ הביציות אצלן מהיר יותר, ולכן ביציותיהן "מסתיימות" בשלב מוקדם יותר בחייהן.

הטיפולים בשיטת IVA החלו בראשית העשור הקודם, כאשר הלידה הראשונה בעקבות הטיפולים התרחשה ב-2013 ביפן, על ידי אישה במנופאוזה מוקדמת ללא וסת או ביציות.

ההנחה היא שבשחלה יש ביציות רבות במצב ביולוגי רדום שלא ניתן לראותן באולטרסאונד במעקב זקיקים. נמצא כי הוצאה של רקמת השחלה ועיבודה מחוץ לגוף, מסייעים להפעיל את הביציות הצעירות, כך שיוכלו לשמש בבוא העת כשהאישה תהיה מעוניינת להרות.

במסגרת פעולת ה-IVA, חלק מהביציות מגיבות ומתחילות לגדול. רבות מהביציות הללו אינן מתאימות להפריה, אך עדיין גדלים הסיכויים לכך שיהיה ניתן לשאוב אותן ולנצלן למטרת הפריה והחזרה לרחם.

איך התהליך מתבצע?

מדובר בפעולה ניתוחית תחת הרדמה מלאה, עם חתך קטן בטבור, שבמסגרתה מוציאים חתיכה מזערית מהחלק החיצוני של השחלה, שם נמצאות הביציות הרדומות. לאחר מכן מתבצעת פעולת ה-IVA והרקמה מוחזרת לגוף האישה. הרקמה מסוגלת להשתרש לאחר ההשתלה בחזרה בתוך ובסמוך לשחלה.

הפעולה הראשונה בישראל התבצעה ב-2020, לאחר שהתקבלו האישורים מטעם משרד הבריאות.

הלידה הראשונה בישראל התרחשה ב2023.

הפעולה מתבצעת גם בדנמרק, בבריטניה ובספרד.

הסיכון במסגרת הניתוח נדיר, ועומד על פחות מחצי אחוז, והערכת הסיכונים מתבצעת על-פי מאפייניה של המטופלת והרקע שלה.

הצלחה בטיפולי פוריות לאחר IVA

למרות ש-15% מהנשים שעברו טיפול IVA נקלטו להריון באופן טבעי, חשוב לזכור שגם האיזון ההורמונלי משחק תפקיד.

בסך הכל, מתוך 250 הפעולות שנעשו ברחבי העולם, שיעור ההריונות המוצלחים עומד על בין 10%-15%, כאשר לגיל משמעות – ככל שהמטופלות היו צעירות יותר, כך אחוזי ההצלחה עלו.