ייעוץ לקראת תכנון הריון

בני זוג רבים המנסים להרות, תוהים באיזה שלב יש לפנות למומחה בתחום הפוריות. ראשית כל, כדאי להניח בצד את הבושה, מאחר שמדובר במצב נפוץ מאד עמו מתמודדים כ-25% מהזוגות, כאשר במחצית מהפעמים הסיבה נעוצה באישה, ובמחצית מהפעמים – בגבר.


במפגש מיוחד עם אנה קוגן, אחות ליווי הריון, יועצת הנקה מוסמכת ודולה ד״ר ליאון גרין השיב על שאלות הגולשות של אנה והסביר בפירוט רב אודות הזמן המתאים לפנות לייעוץ רפואי, ואודות התהליך הצפוי.

בנוגע ליעוץ ראשוני, לנשים רווקות או שאינן מתכננות היריון בטווח הזמן הקרוב, הסביר ד״ר גרין כי מומלץ להגיע עד גיל 30 לייעוץ ראשוני לרופא פוריות, לא במטרה לעבור טיפולי פוריות, אלא כדי לבחון את מצב הפוריות, ולקבל מידע כללי והכוונה לעתיד.


במעמד זה, ניתן גם לחשוב על שימור פוריות (הקפאת ביציות). יש לזכור, ששימור הפוריות אין משמעותו ויתור על החלום להיות אמא באופן ספונטני. ההליך אינו פוגע בפוריות, אלא מעצים את האישה שרוצה לדעת שהאפשרויות פתוחות בפניה, במידה שתרצה להרות בגיל מאוחר יותר מזה שמאפשר הטבע. חשוב לדעת, שגם נשים המבצעות שימור פוריות, מנסות על פי רוב להיכנס להריון טבעי כשהן מעוניינות בכך, ורק במידת הצורך, מתבצע שימוש בביציות המוקפאות.


כאשר מדובר בזוגות המנסים להיכנס להריון ותוהים מתי עליהם לגשת ליעוץ, יש לזכור שלא כל יעוץ אצל רופא פוריות מוביל לטיפולים. לעתים הכוונה קלה בלבד מסייעת לספק את הכלים הנחוצים כדי להרות. ההנחיה היא, בעבור נשים עד גיל 35 ללא בעיות פוריות, שלא עברו ניתוחים בבטן, בשחלות או ברחם וחוות מחזור חודשי סדיר, לפנות לרופא פוריות לאחר שנה של ניסיונות להרות ללא הצלחה. גם אם קיים חשש לאחר מספר ניסיונות, כדאי לדעת שסטטיסטית יותר מ-90% מהזוגות, שבהם גיל האישה הוא עד 35, ייכנסו להיריון ספונטני.


כאשר האישה בת יותר מ-35 מומלץ לפנות לייעוץ רופא פוריות, לאחר חצי שנה של ניסיונות, כשהאישה בת יותר מ-40, כדאי לפנות לייעוץ לאחר כשלושה חודשים של ניסיונות ללא הצלחה. גם במידה שהווסת אינה סדירה בכל גיל, מומלץ לפנות לייעוץ לאחר מספר חודשים של ניסיונות להרות ללא הצלחה.


עוד מציין ד״ר גרין שגם יעוץ ראשוני עבור זוג המנסה להרות, לא יכלול או יוביל בהכרח לכל טיפול פולשני. לעתים הרופא יבצע מעקב ביוץ, שמסייע לבני הזוג לגלות מהו מועד הביוץ, ויכוון למועד לקיום יחסים. בהקשר זה, יש לדעת שמקלוני ביוץ לא תמיד מספקים חיווי מדויק, ויכולים לספק תשובה חיובית שגויה. יעוץ נוסף יכול להתמקד בתזונה ובאורח חיים.


נשים מניקות השוקלות לעבור טיפולי פוריות כדי להביא את הילד הבא, יכולות לעשות זאת בלב שלם. באישור המכון הטרטולוגי, תרופות המשמשות לטיפולי פוריות אינן שוללות הנקה. עם זאת, יתכן שינוי במינוני החלב, במהלך הטיפולים. כמו כן, לאחר הכניסה להריון, צפויה הפחתה בכמות החלב משבוע 16 של ההיריון.


האם לנשים לאחר לידה יש סיכוי גדול יותר להרות? התשובה היא – לא בהכרח. הפוריות קשורה בעיקר בכמות ובאיכות הביציות, שאינה משתפרת לאחר הלידה.