אשתף מס' פרמטרים בבדיקות דם/ אולטרסאונד שאמורים להדליק אצלכן נורה אדומה ולשאול את הרופא האם זה נכון להמשיך בטיפול?

 

ברוב הטיפולים מתבצע מעקב זקיקים במקביל לבדיקות רמות ההורמונים:

 

1. אסטרדיול:

רמות הורמון זה למעשה משקפות את כמות וגודל הזקיקים המתפתחים. חשוב בתחילת סבב הטיפול שערכו יהיה נמוך (בתלות במעבדה: פחות מ-50 פיקוגרם או פחות מ- 150 פיקומול) טווח ערכים כזה מעיד על כך שהשחלות מאופסות לתחילת טיפול. בהמשך אמורה להיות עליה בקצב עליית ההורמון אשר משתנה בהתאם לתנאים השחלתיים.

רמות האסטרדיול מגיעות לשיא לקראת הביוץ. לרוב הגעה לערכים מעל 3500 פיקוגרם או 12,000 פיקומול מעידה על סיכון לגירוי יתר של השחלות.

 

הנקודה החשובה: אם לקראת השאיבה רמות האסטרדיול מתחילות לרדת במקום לעלות או משוטחות (כמעט לא עולות ולא יורדות) זה סימן שלילי, וכדאי לשקול ביטול של הסבב והתחלת מחזור טיפול חדש.

 

2. פרוגסטרון:

רמות ההורמון אמורות להיות נמוכות לכל אורך הטיפול (פחות מ-1 ננוגרם או פחות מ-3 ננומול). 

הרמות אמורות לעלות לעלות רק לאחר הביוץ. ברמות גבוהות מאלו כדאי להיוועץ עם הרופא לגבי המשך הטיפול. 

 (הערה: תחת טיפול בDHEA עלולות להיות רמות בסיסיות גבוהות מהרגיל).

 

3. LH- הורמון ההצהבה

הורמון הגורם להבשלת וביוץ. אם רמת ההורמון עולה במהלך הטיפול מעל 10-15 יחידות, זה כמעט תמיד סימן לא טוב: או שמתחיל ביוץ וכדאי להזדרז עם השאיבה או שעליה זו יכולה לגרום לתהליכים מוקדמים מדי של התבגרות הביציות במהלך הטיפול ועל ידי כך הביציות שישאבו לא תוכלנה לעבור הפריה תקינה.

 

לצערי לפחות פעם בשבוע אני נתקל במקרה במרפאה של מטופלת שעברה שאיבה ולא היתה ביצית עקב ביוץ מוקדם או שלא היתה הפריה וזאת עקב חוסר איזון הורמונלי במהלך הטיפול. 

הרופאים הם גם בני אדם, וחלקם עמוסים יותר או פחות. לכן טבעי שיש לפעמים פספוסים.

 תשומת הלב לבדיקות גם מצידה של המטופלת תוריד את  הסיכוי ל"פספוס"  וזה כמובן לטובתכן!

 

בתמונה המצורפת ניתן לראות מעקב טיפול אמיתי של מטופלת. אפשר לראות בבירור שלקראת סוף הטיפול ה-LH עלה וירד (כפי שקורה לפני הביוץ), האסטרדיול ירד (מ-844 ל-450) והפרוגסטרון עלה (מ-2 ל-3.9). זוהי תמונה אופיינית לביוץ. לצערי ולמרות כל הסימנים נעשתה שאיבה (כמובן ללא ביצית).

 

מי מכן שחוששת מביוץ מוקדם,במיוחד כאשר התגובה היא של זקיק אחד עם סיכון לשאיבה ללא ביצית, תוכל לבקש לבצע אולטרסאונד טרם ההרדמה ובו לוודא כי אכן קיים עדיין זקיק בשחלה.

 

אני מקווה שהמידע ברור ויתן לכן את הכח להבין את הבסיס של ההורמונים בטיפולים ובעזרת תשומת הלב שלכן לעזור להפחית טעויות במהלך טיפולים!

 

נורות אדומות שיש לשים לב אליהן כאשר אתן נמצאות במהלך מחזור טיפול הפריון: