עתודה (רזרבה) שחלתית ירודה

מי שמתמודדים עם בעיות פריון חשים לעתים בדידות, אולם למעשה מדובר בתופעה נפוצה למדי – בה נתקל כל זוג חמישי בעולם. אחת מהסיבות לכך היא רזרבה (עתודה) שחלתית נמוכה. אישה נולדת עם מאגר ביציות אשר לא מתחדש במהלך חייה. כמות ואיכות הביציות שיש לנשים הולכת ויורדת עם השנים. על פי המחקרים המקובלים, סביב גיל 37-38 בממוצע מתחילה ירידה חדה באיכות הביציות. לעתים, השינוי מתרחש מוקדם יותר, בשל סיבות גנטיות, טיפולים רפואיים או מסיבה לא ידועה. לעתים נדירות בלבד, שינוי זה מתרחש בגיל מאוחר יותר.

נשים עם רזרבה שחלתית נמוכה או איכות ביציות ירודה, חוות לעתים קשיים להיכנס להריון ספונטני. כמו כן, תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית בנשים אלו, הן פחות טובות בהשוואה לנשים עם רזרבה שחלתית רגילה ואיכות ביציות תקינה.

במהלך השנים, חיפשה הרפואה דרכים לטפל בבעיה ובהן: פרוטוקולים מתוחכמים, תרופות ניסיוניות ותוספי תזונה מלאכותיים וטבעיים. תוספים אלו, ניתנים על פי רוב באופן אמפירי, כאשר הסיכוי להשפעה חיובית גבוה יותר אם מתאימים למטופלת תוספים באופן אישי. עם זאת, עד כה, לא נמצאה גישה טיפולית אחת שתשפר באופן מהותי את התגובה השחלתית במטופלות אלו.

טיפולי IVF במצבי רזרבה שחלתית נמוכה הם אתגר עבור כל רופא פריון. ניתן לנסות סוגים שונים של פרוטוקולים על מנת להתמודדות עם נושא זה. לעתים, מתוך חוסר הכרות עם הנושא, רופאי פריון עלולים לנסות לטפל במצב באמצעות מתן כמות גדולה של הורמונים. הדבר עלול להניב את אותה התוצאה, ואף להביא לדיכוי השחלות ולהפסקת הטיפול. לכן, במצב של תת פעילות שחלתית, חשוב להגיע לרופא פוריות המתמצא בנושא.

רזרבה שחלתית נמוכה – השיטה היפנית

במהלך הכשרתי ביפן, למדתי שהיפנים מאמינים כי ההצלחה בכל היבט בטיפולי פוריות, תלויה באיזון נכון. הפרוטוקול המקובל קובע כי יש לתת טיפולים עם מינונים גבוהים של הורמונים במטרה לגרות את השחלות לפעילות, כדי לבצע הפריה. מחקרים עדכניים בתחום, מראים כי מומלץ לפעול כבר בתקופה שקודמת להתחלת הגירוי, כאשר הדבר מתאים. זאת, באמצעות טיפול הורמונלי מקדים שנועד לאזן את מצב השחלות והזקיקים, כדי שתהיה להם אפשרות להגיב לטיפול בהמשך.

קצת ביולוגיה: כל ביצית עוברת תהליך "התבגרות" בשחלה שנמשך 120-240 יום בממוצע ולפעמים יותר. בטיפולי IVF שגרתיים, תכנון הטיפול מתייחס רק לשבועיים האחרונים של התהליך, ולכן היכולת לגרום לשינוי אמיתי בתוצאות היא מוגבלת ביותר. מטרת פעולת הטיפול המקדים, היא להתערב בשלבים הראשוניים של התפתחות הביצית. כאשר ההתערבות היא מוקדמת, יותר ביציות מגיעות לשלב שבו הן יכולות להגיב מאוחר יותר לגירוי שחלתי ע"י תרופות כמו GONAL-F ומנופור. בשיטה זו, ניתן "לעורר" את התפקוד השחלתי אפילו בנשים בגיל פריון מתקדם, וליצור סביבה הורמונלית מאוזנת שבה הזקיקים יוכלו לגדול לשלב שבו ניתן לשאוב אותם כביציות בשלות.

רזרבה שחלתית נמוכה – טיפולים חדשניים

במקרה בו טיפולים הורמונליים לא הצליחו להביא לשאיבה של ביצית וליצירת עוברים להחזרה, ניתן לשקול שימוש באפשרויות חדשניות:

1. טיפול IVA – In Vitro Activation (למידע מורחב על הטיפול לחצו פה), שיכול להגדיל את מספר הביציות שנשאבות, ובכך לשפר את הסיכויים להשגת היריון. במאמר שפורסם בשנים האחרונות, דווח כי במטופלות עם רזרבה שחלתית נמוכה שעברו IVA נרשם שיעור הריונות של 10%- 15%, נתון גבוה מאד יחסית לקבוצת מטופלות זו.

2. הזרקת PRP (Platelet rich plasma) – זהו הליך פשוט יחסית בו נלקחת דגימת דם מהמטופלת, ועוברת הכנה על מנת להפריד את נוזל הפלזמה העשיר בפקטורי גדילה משאר התאים. הנוזל מוזרק לשחלה/ות באותו אופן שמבצעים שאיבת ביצית. לא מעט מרכזים בעולם פרסמו נתונים על שיפור בכמות הביציות שניתן לשאוב לאחר פעולה זו.

בישראל, נצפה לאחר טיפולים אלה שיפור אצל כ-15-20% מהמטופלות בכמות הביציות שנשאבו לעומת טיפולים קודמים בהם קיבלו המטופלות מינונים גבוהים של 450 ואפילו 600 יחידות של הורמונים – ובמקרה הטוב נשאבה ביצית אחת.

רזרבה שחלתית נמוכה – אנחנו כאן למענך

נשים המתמודדות עם רזרבה שחלתית נמוכה או עם איכות ביציות ירודה ומעוניינות להרות, עלולות לחוות ייאוש וחוסר תקווה. אכן, מדובר במצב מאתגר, אך בעזרת הטיפולים הרפואיים המתאימים והמתקדמים, והידע המדויק, ניתן בהחלט להגדיל את הסיכויים להשיג הריון גם במקרים אלו. לכן, חשוב מאד שנשים המתמודדות עם רזרבה שחלתית נמוכה, יפנו לרופאי פריון המתמחים במצבים אלו. כאן במרפאת Green fertility, נשמח להציע לך את מיטב הכלים שפיתחה הרפואה, לצד מעטפת תומכת הכוללת טיפולים נטורופתיים ורגשיים, כדי להגדיל את סיכוייך להרות מביציותייך שלך. אנו כאן למענך.