הצלחתם של טיפולי הפריה תלויה בגורמים רבים ובהם בשחלה וביכולת שלה לייצר ביציות איכותיות, בהפריה מוצלחת עם זרע וברחם – האדמה בה ניטע את העובר.

בתוך הרחם נמצאת רירית, הקרום המרפד את פנים הרחם. הרירית מתעבה בהדרגה במחזור החודשי ואספקת הדם אליה גוברת – וזאת כדי להכינה להשרשת הביצית המופרית/העובר. בעת השתרשות היריון, העובר נצמד לרירית הרחם ומתחיל תהליך של יצירת כלי דם קטנים הפולשים לתוך הרירית ומזינים את העובר הצעיר. מלבד תזמון ההחזרה, לרירית הרחם תפקיד מכריע ביצירה של היריון תקין – רירית דקה מידי מפחיתה את סיכוי השתרשות העובר ואינה מאפשרת תהליך תקין.

ההורמונים האחראים להתפתחותה של הרירית והבשלתה הם בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון. במהלך הטיפול יש חשיבות מכרעת להכנה מיטבית של רירית הרחם ותזמון החזרת העובר/ים, כדי שיגיעו "הביתה" בזמן "חלון ההשרשה" – זהו הזמן היחיד בחודש בו הרחם יכול לקבל את העובר לחיקו ולאפשר לו להשתרש.

מלבד ההורמונים הבסיסיים, יש עוד מרכיבים בתוך התהליך שקשורים בתגובת מערכת החיסון של האם לעובר, שמכיל במחציתו קוד גנטי (DNA) מהזרע שהוא בעצם "זר" למערכת החיסון האימהית – ולכן תחום הטיפולים האימונולוגים מתפתח ומתקדם כל הזמן.

יש כמה שיטות ייחודיות שהוכחו בספרות הרפואית כבעלות פוטנציאל לשפר את סיכויי השתרשות העובר במקרים הבאים:

כשלונות השרשה חוזרים עם עובי רירית תקינה (בלתי מוסברים)
● רירית דקה (פחות מ-7 מ"מ)
● מראה סונוגרפי תת-אופטימלי של רירית הרחם (רירית שאינה הומוגנית ואחידה לכל אורכה)
● סימני אדנומיוזיס (רקמת רירית בתוך שריר הרחם)
● דלקת של רירית הרחם או הנישה (פגם שנוצר לאחר ניתוח קיסרי).

ואלו כמה מהשיטות הייחודיות ששיפרו את שיעורי ההשרשה אצל מטופלות שלנו:

1. הזלפה לרחם של הורמון ההיריון HCG לפני החזרת העובר לרחם. להורמון ההיריון תפקידים רבים בשיפור התנאים ברחם ובהם: קידום תהליך סנכרון הרירית לקליטת העובר והתאמה של מערכת החיסון האימהית על מנת לאפשר את השתרשות העובר ברחם. שיטה זו מתאימה לנשים עם עובי רירית תקין וכשלנות השרשה חוזרים.

2. הזלפה של פלסמה עצמונית עשירה בפקטורי גדילה (PRP) – בשיטה זאת ניקח ממך דגימת דם, ובעזרת הכנה של 10-15 דקות הנעשית במקום, נייצר שכבת פלסמה עשירה בחלבונים ופקטורי גדילה הנספגים ברירית הרחם, שיש לה פוטנציאל לעבות את הרירית ולשפר את היכולת לקלוט את העובר.

3. הזלפה של G-CSF – , תכשיר שמשמש כתרופה לגירוי וגדילה של שורות תאים כדוגמת תאי דם, תאי גזע, ותאי רירית הרחם. התכשיר נבדק במחקרים והוכח כמשפר את שיעור ההשתרשות ושיעור הלידות במקרים של רירית דקה או כשלונות השרשה קודמים.

4. הזרעה לפני החזרת עובר – שלה יתרון כפול:

א. שיפור תנאי הרחם להשתרשות על ידי התאמת תגובת מערכת החיסון האימהית בעקבות החשיפה של הרירית לזרע, בנוסף להכנסת מרכיבים אנגיוגנים שמשפיעים ויוצרים שינויים בכלי דם רחמיים שעתידים להזין את העובר.

ב. ניצול מרבי של מחזור הטיפול, מכיוון שבמחזור טבעי יוצאת ביצית מהשחלה שיכולה לעבור הפריה עם הזרע – וכך נעלה את הסיכוי להיריון באותו מחזור טיפול.

תהליכי ההזלפה וההזרעה נעשים במרפאה, ללא צורך בהכנה מוקדמת, ללא הרדמה וללא כאב. לתיאום, ייעוץ וקבלת מידע נוסף השאירי פרטים כאן.

שיטות לשיפור אחוזי הצלחה בהשרשת עוברים